"Szent István dalra fakad? Ez akkora képtelenség, hogy csak zseniális lehet!" - kiáltá ablaküveg-rezegtető orgánummal Nemeskürty István harminc évvel ezelőtt, mikor az István, a király alkotói megkeresték az első magyar rockopera ötletével; a szocialista krónikáshagyomány nem jegyezte fel, de alighanem Koltay is ott volt. Nemeskürtynek egyébként nem kellett csalódnia, olyannyira beleszeretett a darabba, hogy az ősbemutató után egyszer azt nyilatkozta: szerinte az Operaházban kéne bemutatni. Szóval a kezdeteknél vagyunk.
Az IK legendáriuma szerint a darab megszületését nagyban inspirálta, hogy abban az évben (1983) mutatták be a magyarországi mozik a Jézus Krisztus Szupersztárt. A musical 1971-es megszületése inspirálta Szörényit és Bródyt a műfaj itthoni megvalósítására. Szörényi akkoriban így fogalmazott: "Régóta igényünk, hogy a háromperces dalok lehetőségeit kitágítsuk, esetleg nagyobb lélegzetű műveket komponáljunk, ahol gondolatainkat összetettebben tudjuk kifejezni." 1981-re készült el az előző blogbejegyzésben említett Kőműves Kelemen, majd két évvel később az István, a király. Amikor a hetvenes évek derekán Szörényi, Bródy és Boldizsár Miklós drámaíró a közös művükről gondolkodtak, első körben két emblematikus korszakot jelöltek meg: Atilla hun király életét és a magyar államalapítás korszakát; azt kevesen tudják hogy az IK után tíz évvel, 1993-ban bemutatott Atilla, Isten kardja gondolata tehát már ekkor megvolt. Az alkotók arra a közös elhatározásra jutottak, hogy a magyar államalapítás korát veszik előre, és Boldizsár Szent Istvánról kezdte írni a színdarabját Ezredforduló címmel, azzal a különös műfaji megjelöléssel, hogy "opera prózában."
Egy kis kulisszatitok: nem véletlenül említettem Nemeskürty Istvánt. Az alkotók az István, a királyból először filmet akartak készíteni, ezért keresték fel Nemeskürtyt, aki akkoriban a Mafilm Budapest Filmstúdió erős embere volt, mostanság úgy mondanák producere. Szörényi és Bródy a városligeti bemutatót amolyan nyilvános forgatásnak szánták, a hatalmas érdeklődés miatt azonban a királydombi előadások váltak elsődleges produkciókká, az 1983. augusztus 18. és 28. között hét alkalommal bemutatott darabot százezren látták.