István, a király

Friss topikok

Kis IK-történet I. - Szent István dalra fakad

Szerző: ik30 - 2013. 06. 05. 11:40

"Szent István dalra fakad? Ez akkora képtelenség, hogy csak zseniális lehet!" - kiáltá ablaküveg-rezegtető orgánummal Nemeskürty István harminc évvel ezelőtt, mikor az István, a király alkotói megkeresték az első magyar rockopera ötletével; a szocialista krónikáshagyomány nem jegyezte fel, de alighanem Koltay is ott volt. Nemeskürtynek egyébként nem kellett csalódnia, olyannyira beleszeretett a darabba, hogy az ősbemutató után egyszer azt nyilatkozta: szerinte az Operaházban kéne bemutatni. Szóval a kezdeteknél vagyunk.

Az IK legendáriuma szerint a darab megszületését nagyban inspirálta, hogy abban az évben (1983) mutatták be a magyarországi mozik a Jézus Krisztus Szupersztárt. A musical 1971-es megszületése inspirálta Szörényit és Bródyt a műfaj itthoni megvalósítására. Szörényi akkoriban így fogalmazott: "Régóta igényünk, hogy a háromperces dalok lehetőségeit kitágítsuk, esetleg nagyobb lélegzetű műveket komponáljunk, ahol gondolatainkat összetettebben tudjuk kifejezni." 1981-re készült el az előző blogbejegyzésben említett Kőműves Kelemen, majd két évvel később az István, a király. Amikor a hetvenes évek derekán Szörényi, Bródy és Boldizsár Miklós drámaíró a közös művükről gondolkodtak, első körben két emblematikus korszakot jelöltek meg: Atilla hun király életét és a magyar államalapítás korszakát; azt kevesen tudják hogy az IK után tíz évvel, 1993-ban bemutatott Atilla, Isten kardja gondolata tehát már ekkor megvolt. Az alkotók arra a közös elhatározásra jutottak, hogy a magyar államalapítás korát veszik előre, és Boldizsár Szent Istvánról kezdte írni a színdarabját Ezredforduló címmel, azzal a különös műfaji megjelöléssel, hogy "opera prózában."

Egy kis kulisszatitok: nem véletlenül említettem Nemeskürty Istvánt. Az alkotók az István, a királyból először filmet akartak készíteni, ezért keresték fel Nemeskürtyt, aki akkoriban a Mafilm Budapest Filmstúdió erős embere volt, mostanság úgy mondanák producere. Szörényi és Bródy a városligeti bemutatót amolyan nyilvános forgatásnak szánták, a  hatalmas érdeklődés miatt azonban a királydombi előadások váltak elsődleges produkciókká, az 1983. augusztus 18. és 28. között hét alkalommal bemutatott darabot százezren látták.

3 komment

Címkék: 1983 ezredforduló szörényi istván a király bródy nemeskürty atilla ik30

A bejegyzés trackback címe:

https://ik30.blog.hu/api/trackback/id/tr495345157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chamane 2013.06.05. 16:29:05

Emlékszem a nyolcvanas években városi legendaként terjedt, hogy nem Szörényi és Bródy voltak a szerzők. Erről nem tudni valamit?

annamanna 2013.06.12. 15:18:21

Hát, valóban furcsa, hogy sokkal összeszedettebb, mint a későbbi munkáik.

chamane 2013.06.12. 20:05:59

A Szörényi azt mondta egy interjúban, de lehet, hogy olvastam, most mindegy, hogy túllépett a rockoperákon mint műfajon. Az Attilája nem azért olyan, mert nem tudna olyat csinálni, mint az István, a király, hanem nem akar olyat csinálni. Mondjuk én sajnálom, mert slágerekre szükség van, minden darabját láttam, de nem tudnék egy számot sem felidézni mondjuk az Árpád népéből. Régen szerzett egy dallamot és írtak rá szöveget, most van valami rímtelen szöveg, amire ráhúz egy többszólamú ricsajt. Ez kortárs zenének lehet, hogy oké, de nem sláger, nem lehet fütyülni. A Byalex gyerek száma is azért lett sikeres, mert az emberekben megmarad a dallam.
süti beállítások módosítása